Köpvillkor e-handel

Dessa Köpvillkor gäller från och med 2022-06-13

Tillämplighet för dessa Köpvillkor

  • Dessa köp- och leveransvillkor (”Köpvillkoren”) gäller när du gör ett köp i Hedin Bils webbshop shop.hedinbil.se och därtill relaterade webbsidor (”Webbshopen”). När du gör ett köp i Webbshopen ingås ett avtal mellan dig eller det företag du representerar och Hedin e-commerce AB med org.nr 559231–7639 och adress Box 2114, 431 02 Mölndal (”Hedin e-commerce”, ”oss” eller ”vi”).
  • Köpvillkoren gäller både för dig som gör ett köp som privatperson och dig som representerar ett företag. Köpvillkoren skiljer sig i vissa delar åt beroende på om du gör ett köp som privatperson eller som representant för ett företag.
  • I Webbshopen kan du köpa både varor och tjänster (gemensamt ”produkter”). Vissa delar i dessa Köpvillkor gäller endast när du köper en vara.
  • Om du köper någon typ av tjänst, t.ex. en verkstadstjänst så som hjulskifte eller däckhotell gäller separata villkor för själva utförandet av tjänsten, om inget annat anges i dessa Köpvillkor. Du hittar även villkoren för respektive tjänst här. Köpvillkoren gäller före nyss nämnda villkor om inget annat uttryckligen anges i dessa Köpvillkor.
  • För betalningen gäller Resurs Banks villkor, läs mer nedan.

Om köpet

  • Du behöver vara myndig för att ingå avtal med oss.
  • Om du gör ett köp i egenskap av representant för ett företag garanterar du att du har rätt att acceptera Köpvillkoren för företagets räkning. Du garanterar även att du har behörighet att genomföra det aktuella köpet för företagets räkning.
  • Ett bindande avtal ingås först när vi bekräftar ditt köp och skickar en orderbekräftelse till den e-postadress som du lämnade i samband med köpet.
  • Vi kan behöva neka ett köp om du har lämnat felaktig information till oss i kassan, om vi misstänker försök till bedrägeri eller om köpet inte kan slutföras på grund av att varan eller tjänsten som du har beställt är slut i lager eller inte finns tillgänglig. Vi kommer i sådana fall att meddela dig så snart vi kan.

Priser och betalningsalternativ

  • Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges i Webbshopen. Samtliga priser i Webbshopen är inklusive moms och exklusive frakt.
  • Vissa kostnader kan tillkomma enligt vad som anges i Webbshopen. Enligt svensk lag tillkommer det en miljöavgift på alla sommar- och friktionsdäck. Avgiften anges vid produkten och i kassan under “summering”.
  • Om du beställer ett hjul så byggs detta av en separat fälg och däck. Det tillkommer en monteringskostnad per hjul. I priset ingår bultar, muttrar och eventuella navringar så att hjulet passar på din bil. Denna kostnad anges också på Webbshopen och i kassan under “summering”.
  • Vi erbjuder olika betalningsalternativ. De tillgängliga betalningsalternativen och eventuella begränsningar anges i Webbshopen och i kassan. Vi och betaltjänstleverantörerna har rätt att välja vilka betalningsalternativ som vi från tid till annan erbjuder.
  • Om du betalar med kort så reserverar vi pengarna när du lagt din order. Efter att varan är klar och skickad så drar vi pengarna från kontot.
  • Vi använder Resurs Checkout som betallösning. Genom Resurs Checkout kan du själv välja den betalmetod som passar dig bäst. I samband med betalningen ingår du ett avtal med Resurs Bank och rätten att få betalt från dig och alla därmed tillhörande rättigheter tillhör Resurs Bank. Betalning får därför endast göras till Resurs Bank och Resurs Banks villkor kommer att gälla utöver dessa Köpvillkor. För Resurs Banks fullständiga villkor se här.
  • Frakt tillkommer som huvudregel. För ordrar över ett visst värde kan vi från tid till annan bjuda på frakten enligt vad som anges i Webbshopen.

Prisändringar

  • Vid beställning gäller de priser som vid tidpunkten för beställningen anges i Webbshopen. Om pris eller informationen om en produkt som anges i Webbshopen är felaktig och du insåg eller borde ha insett detta, kommer priset eller informationen inte att gälla för köpet. I sådana fall kommer vi att kontakta dig så snart som möjligt.

Kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden

  • Vi kan från tid till annan erbjuda kampanjer, rabattkoder och andra erbjudanden för olika produkter (”Erbjudanden”). För produkter som omfattas av sådana Erbjudanden gäller det förmånliga priset eller de förmånliga villkoren under den begränsade period som finns angiven i samband med det aktuella Erbjudandet eller så långt lagret räcker. I övrigt gäller dessa Köpvillkor också för produkter som omfattas av Erbjudandet.
  • Erbjudanden kan inte kombineras med andra rabatter om annat inte uttryckligen anges. Vid avslutande eller återkallande av Erbjudandet, ska dessa Köpvillkor gälla i dess helhet för de produkter som tidigare omfattades av Erbjudandet.

Produktinformation m.m.

  • Om du köper en tjänst kommer den att utföras av vår verkstad och/eller vårt däckhotell som tillhör andra bolag inom Hedin-koncernen. Skulle du vilja ha information om vilket detta bolag är kan du läsa mer om det på vår Webbshop.
  • Vi reserverar oss för slutförsäljning av produkter samt eventuella bild- eller skrivfel i Webbshopen, i annonser eller annat marknadsföringsmaterial samt produktbeskrivningar. Vi har rätt att korrigera sådana eventuella fel, ändra eller uppdatera informationen i Webbshopen och att löpande genomföra produktändringar och förbättringar i Webbshopen.
  • Bilder som visar produkter i Webbshopen, i annonser och annat marknadsföringsmaterial ska uteslutande ses som illustrationer och inte som specifikationer över produktens egenskaper, funktioner, ursprung eller som någon garanti.
  • Webbshopen och allt dess innehåll ägs av oss eller, i tillämpliga fall, av våra licensgivare. Informationen i Webbshopen är skyddad av bland annat immaterialrätt och marknadsföringslagstiftning. Detta innebär att du inte får kopiera eller använda varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om varor, tjänster och annat innehåll utan att vi i förväg skriftligen har godkänt det.

Leveransvillkor vid köp av varor

  • Våra varor levereras bara till adresser i Sverige.
  • Vi erbjuder olika leveransalternativ och du väljer själv på vilket sätt du vill få din beställning levererad. Beställningen levereras till dig enligt det leveransalternativ som du väljer i kassan.
  • Den förväntade leveranstiden framgår av Webbshopen och kommer att visas för dig under beställningsprocessen och i din orderbekräftelse. Om inte annat särskilt avtalats, sker leveransen senast inom 30 dagar från det att du har genomfört ditt köp.
  • Om du väljer till en verkstadstjänst så som hjulskifte eller däckhotell så skickar vi varan till en av våra anläggningar och du hämtar upp varan i samband med att tjänsten utförs.
  • I samband med leverans kommer du att få en avisering via sms, telefon eller e-post. Om beställningen skickas till ett postombud och du inte har angett mobilnummer eller e-postadress kommer du att få en avi med posten. Du ansvarar för att hämta ut din beställning inom den tid och på det sätt som anges i aviseringen.
  • Avvikande leveranstider kan förekomma vid högsäsong, och i samband med större kampanjer kan leveranstiden bli något längre. Om vi inte kan leverera inom utsatt tid informerar vi dig om ny leveranstidpunkt, och om möjligt om orsaken till förseningen.
  • Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan den går i retur till oss, så debiterar vi dig upp till 500 kr för vårt arbete med hantering av varorna.
  • Kontrollera alltid varan när du tagit emot det. Ta inte emot en vara som är skadad. Vid transportskada måste detta anmälas samma dag som varan tas emot för att vi ska kunna reklamera till vår fraktpartner. Anmäl det till order@hedinbil.se.

Ångerrätt (privatpersoner)

  • När du handlar som privatperson har du enligt distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att du tog emot varan om du har gjort ett köp av en vara alternativt inom fjorton (14 dagar) från det att du ingick avtalet med oss om du har gjort ett köp av en tjänst.
  • Du kan ångra ditt köp genom att kontakta oss på order@hedinbil.se eller returnera varan till vårt lager (om du köpt en vara). Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt som du hittar här.
  • Om du har köpt en vara och utövar din ångerrätt ska varan returneras till vårt lager inom fjorton (14) dagar från att du meddelat oss om att du vill ångra ditt köp. Vår returadress är Hedin Bil E-com Logistikvägen 8, 438 70 Landvetter. Vi rekommenderar att det skyddsemballage som medföljt din beställning används. Du betalar själv returfrakten, den beställs dock genom oss.
  • Vi återbetalar dig inom fjorton (14) dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande. Vid utövande av ångerrätt för köp av en vara kan du dock få vänta tills att varan kommit åter, eller till dess vi har fått ett bevis på att varan återsänts. Återbetalning sker via samma betalsätt som du valde vid köpet, om inte annat överenskommits eller det finns hinder för sådan återbetalning. När du har ingått ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör kommer betaltjänstleverantören att hantera din återbetalning.
  • Vid utövande av ångerrätt för en vara har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag med upp till 100% av varans värde om du hanterat varan i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion.
  • Vid utövande av ångerrätt för en tjänst har vi rätt att göra ett avdrag motsvarande en proportionell andel av det pris vi avtalat om, om tjänsten delvis utförts och du uttryckligen har begärt att tjänsten skulle börja utföras under ångerfristen.
  • Ångerrätten för en vara omfattar även eventuella tilläggstjänster som hör samman med ditt köp av en vara. Detta innebär att om du ångrar ditt köp av varan enligt ovan kommer även köpet av en eventuell tilläggstjänst att återgå.
  • För vissa varor gäller inte ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller en tjänst som har fullgjorts, om du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts. Om ångerrätt inte gäller kommer det att framgå i anslutning till produkten.
  • Du måste meddela oss för att ångra ditt köp och innan du skickar tillbaka varan. Du hittar våra kontaktuppgifter ovan.
  • Ångerrätten är inte tillämplig för dig som gör ett köp i egenskap av representant för ett företag.

Garanti

  • Vi lämnar alltid garanti på de produkter du köper i ett (1) år, om inget annat anges. Garantin gäller inte förslitningsskador. Vi kontrollerar i möjligaste mån varje försändelse innan den skickas till dig som kund. Skulle det trots allt visa sig vara fel på produkten ersätter vi självklart dig med en ny produkt eller reparerar den.
  • Vi erbjuder dig som en kund passningsgaranti om du köper kompletta hjul hos oss och skriver in ditt registreringsnummer. Om du mot förmodan har fått fel hjul av oss står vi för kostnader för retur av hjulen. Om du väljer att montera hjulen själv är det viktigt att du använder eventuellt medföljande bultar, muttrar eller navringar. Du som kund ansvarar alltid för monteringen av hjulen om du gör det själv.

Reklamation

  • Du som har gjort ett köp i egenskap av privatperson har rätt att reklamera ursprungliga fel inom tre (3) år från den dag du tog emot varan eller tjänsten avslutades (ansvarstiden).
  • Du som har gjort ett köp i egenskap av ett företag har rätt att reklamera fel inom ett (1) år från den dag du tog emot varan eller tjänsten avslutades.
  • För att reklamera fel ska du så snart som möjligt efter att du upptäckt felet kontakta oss. Din rätt att reklamera upphör senast två (2) månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat.
  • Vi rekommenderar att du kontaktar oss via vår e-post order@hedinbil.se. Vår returadress är Hedin Bil E-com Logistikvägen 8, 438 70 Landvetter.
  • När reklamationen har tagits emot (i den mån det är möjligt) och det konstaterats att reklamationen är giltig kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag. Observera att vi har rätt att neka en reklamation om det visar sig att produkten inte är felaktig enligt gällande lag.
  • Vid en reklamation av en vara står vi för fraktkostnader och bokning av upphämtning.

Ansvar och ansvarsbegränsning

  • Om det är något fel med din produkt eller om beställningen är försenad, ansvarar vi för skador enligt tillämplig tvingande konsumentskyddslagstiftning och i den utsträckning du har vidtagit rimliga åtgärder för att begränsa din skada. 
  • Vi ansvarar inte för skador eller förseningar som orsakas av oförutsedda omständigheter utanför vår kontroll, t.ex. krig eller naturkatastrofer, som vi inte skäligen kunnat förutse (Force Majeure). Om du agerar i egenskap av privatperson har du i sådant fall dock rätt att häva köpet enligt tvingande konsumentskyddslagstiftning.
  • Om du har gjort ett köp i egenskap av representant för ett företag ansvarar Hedin e-commerce inte för indirekta förluster eller utebliven vinst. Vårt ansvar är under alla omständigheter begränsat till värdet av produkten (varan eller tjänsten) du har köpt hos oss. Vi ansvarar inte för eventuella rese-/transportkostnader eller merkostnader vilka orsakats på grund av produkt som sålts av Hedin e-commerce, eller för skador som kan uppkomma på utrustning, fordon, personer eller annat i samband med montage eller användande av produkt som sålts av Hedin e-commerce, samt eventuell negativ inverkan på ett fordons säkerhet, köregenskaper eller garantiomfattning.

Övrigt

  • Vi har rätt att ändra dessa Köpvillkor, men de Köpvillkor som du godkände vid tiden för ditt köp gäller alltid för det köpet. Alla ändringar kommer att framgå av senast publicerad version av Köpvillkoren i Webbshopen. Ändringar träder i kraft från det att du har accepterat Köpvillkoren, det vill säga i samband med att du genomför ett nytt köp i Webbshopen.
  • Skulle någon bestämmelse i Köpvillkoren eller del därav finnas ogiltig, ska detta inte innebära att Köpvillkoren i dess helhet är ogiltiga, och alla andra delar i Köpvillkoren ska förbli gällande så långt som är tillåtet enligt tvingande lag.
  • Utöver de villkor som hänvisas till i dessa Köpvillkor gäller inga andra villkor för köp via Webbshopen om parterna inte avtalat om det med hänvisning till dessa villkor och specifikt angett att sådana villkor ska gälla även köp via Webbshopen.
  • Vi har rätt att till tredje part överlåta hela eller delar av våra rättigheter och skyldigheter enligt dessa Köpvillkor utan ditt föregående medgivande.
  • Köpvillkoren ska tolkas och tillämpas enligt svensk lag.
  • Hedin e-commerce kommer behandla dina personuppgifter i samband med att du besöker Webbshopen och/eller gör ett köp. Mer information om hur vi behandlar dina personuppgifter finner du på Webbshopen.

Klagomål och tvist

  • Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller klagomål angående din beställning. Du kan enkelt nå vår kundtjänst via order@hedinbil.se eller Hedin Bil E-com Logistikvägen 8, 438 70 Landvetter.
  • Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Du som agerar i egenskap av privatperson kan kontakta ARN genom deras hemsida eller genom att skicka ett brev till Box 174, 101 23 Stockholm. Om vi tillsammans inte kan lösa tvisten rättar vi oss efter Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige.
  • Du som agerar i egenskap av privatperson har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning som du når här.
  • Oavsett vad som anges ovan kan tvister eller anspråk som rör tolkning eller tillämpning av dessa Köpvillkor även avgöras i svensk allmän domstol.