Frågor och svar om Rulla-ut försäkringen

Vanliga frågor om Rulla-ut försäkringen

Här har vi samlat några frågor och svar om vår Rulla-ut försäkring, och om vårt erbjudande om fortsatt försäkring. Undrar du något ytterligare är du alltid välkommen att höra av dig.

Vad är Rulla-ut försäkringen?

Rulla-ut försäkring är en kostnadsfri bilförsäkring hos Hedin Bil Försäkring. Försäkringen gäller i 14 dagar, från och med dagen då du blir ägare till och hämtar ut din bil. Endast bilar som säljs av Hedin Bil kan ha en Rulla-ut försäkring.

Varför har jag fått en Rulla-ut försäkring?

Hedin Bil Försäkring är ett samarbete mellan Hedin Bil och If Skadeförsäkring, speciellt framtagen för att ge ditt bilägande en bra start. Därför bjuder vi på försäkringen de första två veckorna, så att du kan fokusera helt på att lära känna din bil den första tiden.

Kan vem som helst få en Rulla-ut försäkring?

I princip ja, förutsatt att man köpt sin bil hos Hedin Bil. Det finns dock undantag. Till exempel försäkrar vi inte vissa bilmärken, taxi, budbil, hyrbil eller övrig yrkestrafik. Se hela listan på undantag under menyvalet villkor och undantag till vänster.

Vad ingår i Rulla-ut försäkring?

Har du en nyare bil (med vagnskadegaranti) ingår en halvförsäkring. Det ger samma skydd som en helförsäkring, tillsammans med vagnskadegarantin. Har du en bil utan vagnskadegaranti ingår en helförsäkring. I båda fallen ingår tilläggsförsäkringarna Stor Bilextra (med hyrbil) och Drulleförsäkring.

Vad ingår i tilläggsförsäkringarna Stor Bilextra och Drulleförsäkring?

  • Stor Bilextra  ger dig ersättning för hyrbil när din bil repareras. Du får sänkt självrisk vid skadegörelse på din bil och du slipper betala självrisken på vagnskadeförsäkringen eller vagnskadegarantin, om du krockar utomlands och motparten är ett känt utlandsregistrerat fordon. Dessutom slipper du självrisk helt om du krockar med djur.
  • Drulleförsäkring (Allrisk för bil) ersätter skador på inredningen i bilens kupé och bagageutrymme, t ex om du skulle råka spilla något. Vid förlorad, stulen eller skadad bilnyckel som innehåller elektronisk startspärrsfunktion betalar försäkringen för en ny nyckel och av- och inprogrammering av bilnyckeln, med upp till 5 000 kronor.

Vad händer sedan, efter 14 dagar?

Efter 14 dagar löper din Rulla-ut försäkring ut. I god tid före detta får du hem ett personligt erbjudande från oss om fortsatt försäkring hos en av våra samarbetspartners – med rabatt, tack vare att du köpt bilen hos Hedin Bil. Erbjudandet är frivilligt. Kom bara ihåg att du är skyldig enligt lag att ha minst en Trafikförsäkring när din kostnadsfria 14-dagarsperiod går ut.


Varför har jag inte fått något försäkringsbrev för min Rulla-ut försäkring?

Din Rulla-ut försäkring omfattas av ett gruppavtal som tecknats med din återförsäljare. Därför får du inget individuellt försäkringsbrev. Istället ska du ha fått ett enklare försäkringsbesked av din återförsäljare, som beskriver omfattning på din Rulla-ut försäkring.

Kan jag säga upp min Rulla-ut försäkring?

Ja, genom att kontakta oss. Men i och med att den är kostnadsfri och utan förpliktelser finns det ingen praktisk anledning att göra det.

Vad gör jag om jag råkar ut för en olycka?

Här kan du läsa om vad du behöver göra om du råkat ut för en olycka. 

Var hittar jag information om självrisker och övriga villkor?

Våra självrisker och villkor hittar du enklast via menyn till vänster under Villkor och undantag

Om erbjudande/fortsatt försäkring

Varför har jag fått hem ett försäkringsbrev med ett inbetalningskort?

Försäkringsbrevet är ett personligt erbjudande om att teckna fortsatt försäkring hos en av våra samarbetspartners till rabatterat pris under ett år. Försäkringen gäller under förutsättning att du betalar senast sista betalningsdag och att du inte tecknat bilförsäkring hos annat försäkringsbolag innan dess.

Kan jag påverka priset på min fortsatta försäkring?

Om bilen ägs av en privatperson kan du få en billigare försäkring om ingen som är yngre än 25 år kommer köra bilen. Du måste kontakta försäkringsbolaget och informera om det så de kan uppdatera uppgifterna och ditt pris. Om bilen ägs av ett företag kan du inte få lägre premie på grund av förarens ålder.

Kan jag betala min försäkring per månad? Vilka andra betalsätt finns det?

Du kan betala försäkringen månadsvis genom autogiro. Du kan också betala hel- eller halvårsvis via pappersfaktura eller e-faktura. Med e-faktura går fakturan direkt till din internetbank, färdig att godkänna. Om bilen ägs av ett företag kan du inte betala försäkringen med e-faktura. Kontakta försäkringsbolaget på försäkringsbrevet om du vill ändra betalsätt. Kontaktuppgifterna finner du enklast på försäkringsbrevet, högst upp på framsidan.


Sista betaldag är efter att min Rulla-ut försäkring gått ut. Kommer jag ändå att vara försäkrad under mellantiden?

Ja, förutsatt att du betalar senast sista betalningsdag.

Måste jag ha en bilförsäkring?

Ja, du är skyldig att ha minst en trafikförsäkring enligt lag. Saknar din bil försäkring behöver du betala särskild trafikförsäkringsavgift till Trafikförsäkringsföreningen för varje dag bilen är oförsäkrad. Läs gärna mer på www.tff.se
 

Vad händer om jag inte betalar?

Om din betalning uteblir upphör den försäkringen hos oss. Eftersom du är skyldig att ha minst en trafikförsäkring enligt lag kan du i så fall bli skyldig att betala en särskild trafikförsäkringsavgift till Trafikförsäkringsföreningen ända från dagen din Rulla-ut försäkring upphörde, om du inte tecknat försäkring i annat bolag. Läs gärna mer på www.tff.se 


Ingår det några tilläggsförsäkringar i min fortsatta försäkring?

Nej. Tilläggsförsäkringar är värdefulla för vissa men ointressanta för andra, och ingår därför inte i vårt erbjudande. Du kan komplettera med till exempel Stor Bilextra (med hyrbil) eller Drulleförsäkring direkt här på vår nätplats.


Varför har jag fått hem två försäkringsbrev/inbetalningskort?

Mest troligt är att du kontaktat oss och gjort upp om, eller ändrat i, den fortsatta försäkringen – antingen via telefon eller direkt här på vår nätplats. I vilket fall som helst är det försäkringsbrevet med det senaste datumet som gäller; det andra kan du kasta.


Vad skiljer er från övriga försäkringsbolag?

Hedin Bilförsäkring är ett samarbete mellan Hedin Bilförsäkring och If Skadeförsäkring. Vi är ovanligt generösa med våra ersättningar, samtidigt som vi är erkänt duktiga och smidiga att ha att göra med. Till exempel brukar vi kunna klara av det mesta redan vid första telefonsamtalet, om olyckan skulle vara framme. Dygnet runt, utan papper eller annat krångel.


Kan jag få rabatt på mina övriga försäkringar?

Ja. Tack vare vårt samarbete med If kan vi ge dig riktigt bra rabatt på dina övriga försäkringar. Till exempel får du får du minst 15 % rabatt på Ifs hemförsäkring. Dessutom försäkrar If bland annat mc, skoter, moped, fritidshus, båt, husvagn, släpvagn, djur, barn, graviditet och personskador. Kontakta oss, så berättar vi mer!

Vilka försäkringsbolag har ni valt att samarbeta med för fortsatt försäkring?

För bilar av märke Mercedes-Benz, Nissan och Opel har vi valt att samarbeta med respektive märkesförsäkring. För övriga bilmärken har vi valt att samarbeta med If Rulla-vidare försäkring. Vår bedömning är att dessa försäkringsbolag har bäst förutsättningar att ta hand om dig och din bil i framtiden.



MER OM HEDIN BIL FÖRSÄKRING

KONTAKTA HEDIN BIL FÖRSÄKRING

Kom i kontakt med oss på Hedin Bil Försäkring. Här hittar du kontaktvägar för att få svar på frågor kring Rulla ut-försäkringen samt alla våra fortsatta märkesförsäkringar.

OM HEDIN BIL FÖRSÄKRING

Hedin Bil Försäkring är ett samarbete mellan Hedin Bil och If  Skadeförsäkring AB, Nordens ledande skadeförsäkringsbolag med cirka 3,6 miljoner kunder.